Migraţia şi diversitatea etnică prezintă atât provocări, cât şi oportunităţi pentru şcolile europene. Având în vedere că elevii născuţi în afara UE sunt de două ori mai susceptibili să abandoneze şcoala, sprijinul pedagogic devine un aspect esenţial. Cu toate acestea, un nivel sporit al diversităţii oferă şcolilor ocazia de a deveni mai incluzive, mai creative şi cu un orizont mai larg.Se prezintă o serie de iniţiative care oferă o educaţie incluzivă elevilor aflaţi în situaţii de risc şcolar.
Un exemplu este un studiu de caz longitudinal desfăşurat într-o şcoală primară spaniolă din Albacete, regiune în care 90% din populaţie este de etnie romă. Caracterizată drept o „şcoală ghetou”, instituţia se confrunta cu un nivel apropiat de zero al performanţelor şcolare, precum şi cu frecvente conflicte între elevi, profesori şi familii. Autorităţile locale şi administratorii şcolii, în dialog cu cercetătorii INCLUD-ED, au implementat activităţi bazate pe dialog şi participare, inclusiv o serie de măsuri pedagogice. Ca urmare, elevii şi-au îmbunătăţit considerabil performanţele şcolare, absenteismul a scăzut considerabil, iar familiile rome s-au implicat în spaţiile de învăţare ale şcolii, contribuind la transformarea relaţiilor de inegalitate persistentă dintre ele.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu