Valenţele formative ale TA vizează, în principal, modelările şi modificările aduse personalităţii, stilurilor de învăţare şi stilurilor cognitive, la persoanele cu deficienţă de vedere. TA contribuie la formarea, exersarea, dezvoltarea, schimbarea structurilor cognitive, metacognitive, afective, volitive, atitudinale ale copilului cu deficienţe de vedere şi, prin aceasta, impactul lor asupra formării şi dezvoltării personalităţii este covârşitor. TA, prin intermediul calculatorului şi al materialelor adaptate, facilitează accesul la acele informaţii de care nevăzătorul are nevoie, pentru a putea fi structurate în memorie, pe o perioadă scurtă şi/sau mai lungă de timp, în funcţie de demersul urmărit. Se recomandă ca, în cazul graficelor, imaginilor, elevul şi studentul nevăzător să poată avea acces la o variantă descriptivă a graficului, în care să fie cuprinsă o descriere detaliată.
Într-o cercetare efectuată în anul 2007 (Pădure, 2007), în care au fost evaluate opiniile şi atitudinile cadrelor didactice, referitoare la integrarea elevilor cu deficienţe de vedere în şcoala de masă şi importanţa TS în educaţie, concluziile au scos în evidenţă faptul că atitudinea cadrelor didactice referitoare la utilizarea calculatorului dotat cu TA specifică pentru nevăzători este, în mare parte, pozitivă, că este considerat a fi un lucru foarte important care îl poate ajuta pe elevul nevăzător în demersurile sale de educaţie şi informare. Totuşi, aceştia consideră că elevii nevăzători prezintă dificultăţi în momentul în care iau notiţe la clasă, datorită stilului de predare al cadrului didactic. Cadrele didactice şi-au exprimat rezerve în ceea ce priveşte modificarea stilului de predare din partea profesorului şi a mijloacelor didactice utilizate, considerând că elevul cu deficienţe ar trebui să fie consiliat în afara orelor de curs, de către un cadru specializat. În contextul în care elevii şi studenţii cu deficienţe de vedere, sprijiniţi de TA, au posibilitatea să urmeze cursurile şcolii de masă, accesibilitatea materialului didactic şi informativ nu se referă doar la transpunerea cărţilor în format electronic sau tipărit, ci şi la transpunerea acestora într-un format audio accesibil.
Transformarea materialelor didactice într-un format accesibil elevilor cu cecitate le permite acestora accesul la texte şi grafice, lucru care până de curând era aproape imposibil. Formatul Daisy reprezintă un standard de accesibilitate, ce-i permite persoanei cu deficienţe de vedere lecturarea unei cărţi audio, la fel ca o persoană fără deficienţe. Astfel, persoana cu deficienţe de vedere poate lectura o carte audio, în funcţie de structura cuprinsului şi/sau paginaţiei. Utilizarea acestui format a permis dezvoltarea unor noi abordări în procesul de predareînvăţare, nu numai pentru elevii/studenţii cu deficienţe vizuale, dar şi pentru profesorii cu deficienţe vizuale. Formatul Daisy şi-a dovedit eficienţa în plan educaţional şi la elevii cu dificultăţi de învăţare. Studiile realizate cu privire la eficienţa utilizării cărţilor Daisy în educaţia integrată remarcă avantajele şi dezavantajele de ambele părţi.
Într-o cercetare efectuată în anul 2007 (Pădure, 2007), în care au fost evaluate opiniile şi atitudinile cadrelor didactice, referitoare la integrarea elevilor cu deficienţe de vedere în şcoala de masă şi importanţa TS în educaţie, concluziile au scos în evidenţă faptul că atitudinea cadrelor didactice referitoare la utilizarea calculatorului dotat cu TA specifică pentru nevăzători este, în mare parte, pozitivă, că este considerat a fi un lucru foarte important care îl poate ajuta pe elevul nevăzător în demersurile sale de educaţie şi informare. Totuşi, aceştia consideră că elevii nevăzători prezintă dificultăţi în momentul în care iau notiţe la clasă, datorită stilului de predare al cadrului didactic. Cadrele didactice şi-au exprimat rezerve în ceea ce priveşte modificarea stilului de predare din partea profesorului şi a mijloacelor didactice utilizate, considerând că elevul cu deficienţe ar trebui să fie consiliat în afara orelor de curs, de către un cadru specializat. În contextul în care elevii şi studenţii cu deficienţe de vedere, sprijiniţi de TA, au posibilitatea să urmeze cursurile şcolii de masă, accesibilitatea materialului didactic şi informativ nu se referă doar la transpunerea cărţilor în format electronic sau tipărit, ci şi la transpunerea acestora într-un format audio accesibil.
Transformarea materialelor didactice într-un format accesibil elevilor cu cecitate le permite acestora accesul la texte şi grafice, lucru care până de curând era aproape imposibil. Formatul Daisy reprezintă un standard de accesibilitate, ce-i permite persoanei cu deficienţe de vedere lecturarea unei cărţi audio, la fel ca o persoană fără deficienţe. Astfel, persoana cu deficienţe de vedere poate lectura o carte audio, în funcţie de structura cuprinsului şi/sau paginaţiei. Utilizarea acestui format a permis dezvoltarea unor noi abordări în procesul de predareînvăţare, nu numai pentru elevii/studenţii cu deficienţe vizuale, dar şi pentru profesorii cu deficienţe vizuale. Formatul Daisy şi-a dovedit eficienţa în plan educaţional şi la elevii cu dificultăţi de învăţare. Studiile realizate cu privire la eficienţa utilizării cărţilor Daisy în educaţia integrată remarcă avantajele şi dezavantajele de ambele părţi.
Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice a lansat în dezbatere publică, în data de 8 august, proiectul de HG privind aprobarea programului de interes naţional în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor persoanelor cu dizabilităţi “Incluziune prin tehnologie asistivă”.
Programul de interes naţional “Incluziune prin tehnologie asistivă”, care se va desfășura în perioada 2016-2017, presupune dotarea direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului județene și din București (DGASPC) cu echipamente software și hardware de tehnologie asistivă (ca de exemplu imprimante Braille) și instruirea a minimum 94 de angajați în utilizarea acestora.
Surse:
http://rochi.utcluj.ro/rrioc/articole/RRIOC-2010-1-Padure.pdf
http://www.fonduri-structurale.ro/stiri/17306/ministerul-muncii-a-lansat-in-debatere-publica-incluziune-prin-tehnologie-asistiva-un-program-dedicat-persoanelor-cu-dizabilitati
http://www.fonduri-structurale.ro/stiri/17306/ministerul-muncii-a-lansat-in-debatere-publica-incluziune-prin-tehnologie-asistiva-un-program-dedicat-persoanelor-cu-dizabilitati
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu